czwartek, 26 września 2013

Już jest! TakTakTak! Wspaniała i przepyszna DYNIA. Piękna, pomarańczowa, zdrowa- nie tylko w halloween. Co zrobić gdy na dworze widać pierwsze oznaki jesieni (niestety, jak na razie tej burej i nieprzyjemnej jej odmiany)? Kupić dynię i zrobić przepyszną, rozgrzewającą zupę z domieszką imbirowego posmaku! Ja przeważnie kupuję dużą dynię i przygotowuję puree z dyni, które pasteryzuję i trzymam w lodówce. Dzięki temu mogę się cieszyć smakiem dyni jeszcze przez długi czas i mogę na szybko zrobić dyniowe danie. Wystarczy odkręcić słoik :)

Pół małej dyni (lub słoik puree dyniowego)

kawałek imbiru (ok. 1-1,5 cm)

przyprawy do smaku- ja dałam pieprz, sól, oregano i miks przypraw kupiony na Stambulskim targu

ćwierć łyżeczki cynamonu

jeżeli masz czas- wywar z warzyw. Ja czasami robię zupy "na szybko" na wodzie, dodając więcej przypraw (ale oczywiście nic nie smakuje lepiej niż zupa na bulionie pełnym witamin!)

 

Jeżeli nie masz gotowego puree- dynię wydrąż z miękkiego miąższu i pestek, dokładnie umyj i pokrój na mniejsze cząstki (nie musisz jej obierać- skórka podczas gotowania zmięknie do tego stopnia, że uda Ci się ją zmiksować, a to właśnie pod tą warstwą znajduje się najwięcej cennych witamin, więc... po co z nich rezygnować?). Wrzuć do garnka z taką ilością wody (lub bulionu), żeby przykryć dynię. Gotuj ją do zmięknięcia, następnie zmiksuj w blenderze.

Jeżeli używasz puree- po prostu wlej je do garnka

Imbir przeciśnij przez praskę do czosnku i dodaj do zupy

Dodaj przyprawy do smaku

Gęstość zupy ureguluj dodając wody

Możesz podać krem oprószony ziarnami sezamu lub słonecznika

Smacznego!

Tagi: dynia imbir
16:43, dietoholic , zupy
Link Komentarze (3) »
niedziela, 22 września 2013

Uwielbiam muslie. Ale nie takie przesłodzone gotowce, jakie można znaleźć na rynku. I nie z płatków kukurydzianych lub innych lionów czy chocapiców. Kocham za to muslie domowej roboty, z płatkami owsianymi i otrębowymi. Co prawda tak zrobione płatki są bardzo dobrym źródłem żelaza i witamin z grupy B (idealne dla wegetarian), to przynajmniej w moim wypadku, nieźle wciągają i w pewnym momencie muszę je zagrzebać na samo dno szafki, żeby nie zjeść wszystkiego przy jednym posiedzeniu :)

Na muslie potrzebujemy: 

płatki otrębowe (ja zawsze kupuję Bran flakes firmy Sante)

płatki owsiane górskie

płatki ryżowe

pestki słonecznika

sezam

siemię lniane

rodzynki

przyprawę do piernika 

(proporcje składników zależą od wielkości porcji, jaką chcemy zrobić. Ja przeważnie robię w ilości hurtowej, na całe opakowanie płatków otrębowych daję 1/2 do 3/4 opakowania płatków owsianych, pół opakowania rodzynek, a resztę "na oko", czy też "ile mi się sypnie")

Wszystkie składniki oprócz płatków otrębowych, rodzynek i przyprawy wykładamy na dużą blachę i wkładamy do rozgrzanego piekarnika

Pieczemy ok. 7 minut, co jakiś czas mieszając (pilnujemy żeby się nie przypaliły, jeżeli Wam się zarumienią wcześniej lub później- zmodyfikujcie czas pieczenia)

Jeżeli macie mały piekarnik, a dużo płatków- zróbcie to w dwóch, cieniej rozłożonych na blasze, partiach

Po wyjęciu z piekarnika mieszamy naszą uprażoną mieszankę z płatkami otrębowymi, rodzynkami i przyprawą do piernika

Prawda, że cudnie pachnie? A jak smakuje!

A tak przyrządzone płatki polecam podać z mlekiem bananowym. Do jego przygotowania potrzebujemy:

zwyczajową porcję mleka

pół banana

ćwierć łyżeczki cynamonu

 

Mleko lekko podgrzewany, tak żeby nie doprowadzić do wrzenia. Ja najbardziej lubię lekko ciepłe, ale nie gorące

W blenderze miksujemy mleko z bananem i cynamonem

Takim mlekiem zalewamy porcję muslie

Smacznego!

wtorek, 17 września 2013

Na przekór właśnie podsumowanej akcji bezglutenowej- dziś spaghetti. Oczywiście makaron razowy można zamienić bezglutenowym i będzie (nadal pyszny) obiad gluten-free. W moim przypadku chyba spadek sił i takie podejście "nie chce mi się" było kwestią przypadku i gorszego samopoczucia, a nie do końca glutenu. Dlatego dziś nie wyrzekałam się tego białka na obiad ;)

 

Na spaghetti potrzebujemy:

30 g makaronu razowego 

4 kulki mrożonego szpinaku

łyżkę serka do smarowania pieczywa (u mnie Bieluch)

1 marchewkę

Szpinak rozmrażamy gotując w osolonej wodzie, po pewnym czasie dodajemy trochę granulowanego czosnku

W oddzielnym garnku z wrzącą wodą gotujemy makaron i marchewkę pokrojoną w kostkę

Gdy szpinak się ugotuje- odcedzamy go i miksujemy blenderem z serkiem (to będzie nasz sos)

Po ugotowaniu makaronu wykładamy go (razem z marchewką) na talerz i polewamy sosem

Obiad gotowy 

Smacznego! 



Po raz pierwsze pokusiłam się o zorganizowanie akcji kulinarnej. Przyznam szczerze, że wymyślając tematykę akcji, myślałam o przepisach w których potrawy generalnie występujące jako glutenowe (np. makarony, pieczywo, wypieki) przekształcone zostaną w dania bezglutenowe. Cóż... moja wina- nie doprecyzowałam tego w opisie, a w końcu nie wszyscy bloggerzy czytają mi w myślach ;) Ale nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło- przy okazji ukazało się dużo ciekawych przepisów na różne rodzaje potraw- od śniadań, przez obiady, do deserów, które można wykorzystać na diecie bezglutenowej. 

Wypieki:

Śliwkowa tarta  autorka:Ela Ma  blog: Potrawy półgodzinne

Ciasto owsiano-orzechowe z brzoskwiniami autorka: Sowa blog: Zdrowa kuchnia Sowy

Bananowe muffiny z truskawką autorka: dietoholic blog: Zdrowe gotowanie

Ciasto owsiano- orzechowe autorka: Sowa blog: Zdrowa kuchnia Sowy

Czekoladowe muffiny z ciecierzycy autorka: Anka Firanka blog: Słodkie niebo

Surowa szarlotka na orzechowym spodzie autorka: Mallory Plath blog: Greenpolis

Pieguski autorka: Mallory Plath blog: Greenpolis

Kołacz jaglany autorka: Bialaglowka blog: Letnie kołnierze z polotem

Ciasteczka z kleiku ryżowego autorka: ManiaWypiekania blog: Mania wypiekania

Muffinki fasolowe autorka: Quchniawege blog: QuchniaWege

Minitoifuczniki autorka: Szara_Roza blog: Gotowanie na różowo

Muffiny z gruszkami autorka: szalate blog: Nakładajcie szałatę!

Inne słodkie: 

Omlet z jagodami i malinami autorka: Sowa blog: Zdrowa kuchnia Sowy

Fritatta z owocami autorka: Sowa blog: Zdrowa kuchnia Sowy

Czekoladowe naleśniki autorka: Sowa blog: Zdrowa kuchnia Sowy

Lody bananowe autorka: Strefa Smaku blog: Strefa Smaku

Dietetyczny deser malinowy autorka: Alba Karyntia blog: Make Eat Easy

Na śniadanie:

Pasta z bakłażana 

Bułki kukurydziane autorka: Anka Firanka blog: Słodkie niebo

Pasta z ciecierzycy autorka: Anka Firanka blog: Słodkie niebo

Jajka sadzone w papryce autorka: Adrijah blog: Breakfast

Omlet szpinakowy z łosiem i warzywami autorka: Adrijah blog: Breakfast

Muchomorki autorka: Stokrotka blog: To i owo stokrotki

Na obiad:

Bałażan grillowany z kaszą jaglaną  autorka:Ela Ma  blog: Potrawy półgodzinne

Kremowy dyniowy sos z razowym spaghetti  autorka:Ela Ma  blog: Potrawy półgodzinne

Makaron z pesto z brokuła autorka:Ela Ma  blog: Potrawy półgodzinne

Sos do speghetti z cukinii i pomidorów autorka:Ela Ma  blog: Potrawy półgodzinne

Warzywa z curry autorka: Sowa blog: Zdrowa kuchnia Sowy

Faszerowana cukinia autorka: Strefa Smaku blog: Strefa Smaku

Knedle ziemniaczane z mięsem autorka: Strefa Smaku blog: Strefa Smaku

Leczo z cukinią i ryżem autorka: Alba Karyntia blog: Make Eat Easy

Placuszki z papryki i cukinii autoki: Ewa Magda Kinga Irena blog: Kwartet zdrowych smaków

Zupa cukiniowa autorka: Katarzyna z Vegarnkowa blog: Vegarnkowo

Bakłążan z papryką w curry autorka: czarodziejska blog: Czarodziejska Kraina

Sałatki i dodatki do obiadu:

Surówka z papryki i pora autorkaStokrotka blog: To i owo stokrotki

Arbuz na słono autorka: dietoholic blog: Zdrowe gotowanie

Ziemniaki i rzodkiewki w gryczanej panierce autorka:Ela Ma  blog: Potrawy półgodzinne

Ogórki smażone w curry autorka:Ela Ma  blog: Potrawy półgodzinne

Aromatyczne buraczki i pikantne ziemniaczki autorka:Ela Ma  blog: Potrawy półgodzinne

Sałatka warzywna autoka: Anka Firanka blog: Słodkie niebo

 

Wszystkim blogerkom bardzo dziękuję za udział w akcji i wspieranie mnie w tego typu początkach ;)

13:34, dietoholic
Link Dodaj komentarz »
Durszlak.pl Top Blogi Mikser Kulinarny - blogi kulinarne i wyszukiwarka przepisów
JemyZdrowo.pl